Interjú: Ferger Annamáriával

Nem rég járt nálam utazókönyvként Ferger Annamária: Néma utazás c. kötete. A véleményemet itt olvashatjátok róla.

Mivel nagyon magával ragadónak találtam a könyvben szereplő verseket és felvetődtek bennem kérdések a költemények megírásával, illetve a kötettel kapcsolatban, felkértem a Szerzőt egy interjúra. :)

A versekkel kapcsoltban teljesen laikusként is, nagyon érdekesnek találtam a válaszokat.


Olvassátok bátran! ;)



Kiadó: Underground
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve: 2016
Oldalszám: 92
Kötés: Puhatáblás
ISBN: 9789631265576
Illusztrálta: Nyul Flóra



1. Mikor szeretted meg a verseket? Mi fogott meg bennük?

A verseket gimiben szerettem meg, 14 -15 évesen. Talán a rejtélyessége az, ami leginkább megfogott, illetve a dallamisága. Mély és összetett érzéseket lehet közölni és kiváltani általa az olvasóból, és ahány ember, annyi féle gondolat juthat eszébe akár egy adott verssorról.


2. Mióta írsz verseket? Mennyi kész költeményt írtál már?


Verseket nagyjából 7 éve kezdtem el írni. Alig több, mint 100 versem készült már el azóta, ebből 15 db haiku. Mivel nagyon kritikus vagyok magammal szemben, ezért csak 43 db vers található meg 100 versből a Néma utazás c. kötetben.


3. Miből merítesz ihletet? Milyen témákban szoktál írni?

Az életből merítek ihletet. Legtöbbször az általam átélt események köszönnek vissza a versekben egy-egy gondolatfoszlány formájában. Legtöbbször egy természeti kép mögé bujtatom el a túlcsorduló érzéseket.
A lélektani verseket érzem közel magamhoz, tehát amelyek elgondolkodtatják az olvasót. De a kötetben elvétve fellelhető játékosabb hangvételű vers is. Írtam barátsagról, álmok elérése utáni vágyról, az idő múlásáról és hitről.


4. Van kedvenc versformád?

Azon vettem észre magam, hogy változó versformát alkalmazok. Egy időben ragaszkodtam a négysoros versszakokhoz, de hamar átszoktam a tömbszerű versekhez. Szeretem, ha kicsit szabadabban alkalmazhatom a költői szabadság elvét, így van hogy keresztrímeket használok, de van hogy a-a b-b rímekre áll rá a kezem. Vannak rövidebb és hosszabb verseim is, éppen mi az, amelyikkel legjobban át tudom adni a gondolataimat.


5. Miért döntöttél úgy, hogy kiadod a verseid?


Sokáig magamnak írtam csak. Nem mertem megmutatni őket, túl kritikus voltam magammal szemben. De amikor egyre közeledtem a 100 megírt vershez, úgy éreztem, hogy nem tarthatom meg magamnak őket, talán lesznek olyanok, akikhez szólni fog egy-egy versem. Akik átélték ugyanazt, amit én, és értik, átérzik a vers sorait. Nem szerettem volna, hogy a fiókban maradjon elfeledve.


6. Mi alapján válogattad össze a költeményeket a könyvedben?


Már az is nagy harc volt, hogy eldöntsem, melyik vers kerüljön bele, és melyik ne. Végül elkezdtem témájuk szerint különválogatni őket. Csakhogy túl tág körre szortíroztam, így újra sorra vettem őket, és arra figyeltem, milyen érzést váltottak ki belőlem a versek, amikor megírtam, ill. amikor válogatáskor átolvastam őket. Így alakult ki a 3 fejezetrész: Remény-versek, Lélek-versek és Napraforgó-versek. Az utóbbi kettő esetében könnyű volt a címválasztás, de az elsőn sokat gondolkodtam. Talán azért, mert a versek annyira vegyes érzésűek benne, hogy nem tudtam gyűjtőnevet találni nekik. De aztán annyiszor olvastam át a hozzá tartozó verseket, hogy rájöttem, mi közös bennük. A remény. :-)
Mindenképpen a Napraforgó-verseket szerettem volna a végére tenni, mivel ezek a versek azok, amelyeket konkrét személyekhez írtam. Ezek sokkal személyesebbek a többinél. Adott fejezeten belül viszont random módon pakoltam össze a verseket, nem szerettem volna név, vagy időbeli sorrendbe tenni őket. Nem akartam a kötetben ilyen mérvű rendszerezettséget.



7. Tervezed újabb kötet/kötetek kiadását?


Mindenképpen szeretnék még megjelenést, de sajnos időbe telik egy-egy mű megalkotása. Valószínű, hogy idén már nem várható újabb könyv.


8. Vannak kedvenc költőid? Kik ők? Esetleg kedvenc versek?


Kedvenc költőm Arany János. A szerénysége, alázatossága miatt kedveltem meg. Fantasztikus költőnek tartottam. Kedvenc verset viszont nehéz mondanom, de Aranytól az Ágnes asszonyt szeretem a legjobban a balladái közül.



Nagyon szépen köszönöm a válaszokat.
Még nagyon sok csodás verset kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.